Nijland ipv Van Praag

Af en toe vragen mensen mij wel eens wat Hans Nijland na zijn periode bij FC Groningen zou moeten doen. Een andere club is uit den boze, maar het zou mooi zijn als zijn kennis binnen het voetbal niet verloren gaat. Sinds gisteravond weet ik wat hij zou moeten doen. In naam van elke voetbalsupporter het voetbal redden. Groter kon gisteren het contrast niet zijn.

Eerst was er de onder 19 bekerfinale tussen FC Groningen en Ajax. Voetbal zoals het eigenlijk ooit bedoeld was. Een kleine 7000 man publiek, entree voor 1 of 2 euro, een echt programmaboekje en iedereen genietend in de zon. Het voetbal was puur, geen kermende half doodgaande spelers die nadat de wonderspons gebruikt is opeens weer kunnen rennen als een kievit. Veel kinderen op de tribune die warm gemaakt worden voor de sport en een toekomst op de tribunes. Natuurlijk was de sfeer ook anders dan bij een wedstrijd van het eerste, maar het was wel voetbal in een van zijn puurste vormen.

En dan ga je naar huis. In de auto kijk je op Twitter (wees gerust, ik reed niet) en kun je je ogen niet geloven. Michael van Praag, bestuurslid van de UEFA, voorvechter van het bestrijden van elke vorm van voetbalcultuur en -sfeer, heeft weer eens getweet. Een foto van het bijna lege stadion in Baku, waar de Europa League-finale gespeeld gaat worden. Een finale die werkelijk alles toont wat er fout is in  de top van het voetbal. Het stadion heeft een capaciteit van ruim 68.000 toeschouwers, beide clubs krijgen er 6.000 voor hun trouwe fans. Lijkt weinig, maar is meer dan voldoende, want Baku is een stad waar je als gewone supporter niet naar toe kunt, zonder de rest van je leven een schuld af te betalen. Vliegtickets zijn niet te betalen en als je over land wilt reizen ben je minimaal een week bezig. Ook de lokale bevolking had geen zin in deze wedstrijd. Een speler van Arsenal kan niet mee omdat hij als Armeniër niet veilig is in Azerbeidzjan. Zelfs supporters die zijn shirt dragen worden door de lokale politie geprovoceerd. Twee clubs die niet de ballen hebben om tegen UEFA te zeggen dat wanneer een collega niet veilig is en thuis moet blijven, zij dan ook niet gaan. Dit was de kans op een statement. En laat de UEFA ook maar enigszins blijken te weten waarvoor het voetbal ooit bedoeld was? Nee, integendeel. Arsenal wordt verboden ook maar enige steunbetuiging aan hun speler tonen. En meneer van Praag? Hij tweet een foto van een bijna leeg stadion met daarbij het woord “Indrukwekkend”. Benieuwd wat hij in 2022 in Qatar zal tweeten wanneer we een WK spelen waar nu al vele doden zijn gevallen bij het bouwen van stadions midden in een woestijn. Maar de champagne en de kaviaar zal daar ook wel smaken.

Hans, ik weet dat jij als voetbalbestuurder bij vergaderingen van de KNVB regelmatig hardop hebt gevraagd “maar wat willen de supporters?”. Dat jij vindt dat die vraag centraal moet staan. Een vraag die veel te weinig wordt gesteld. Bij veel clubs en de KNVB vaak niet, bij een UEFA al helemaal niet. Daarom mijn oproep Hans. Je zei niet naar de KNVB te gaan, hoeft ook niet. Sla die stap over en stel je meteen kandidaat bij de UEFA. Kom voor onze belangen op. Zorg dat de allerbelangrijkste vraag daar weer wordt gesteld: “maar wat willen de supporters?”. Je bent ongevoelig voor kaviaar en champagne, lust je toch vast niet. Wees die boer uit Kropswolde met zijn biertje en gehaktbal in de hand. Wees de bestuurder waarmee wij, gewone supporters, ons kunnen identificeren. Het voetbal heeft het hard nodig.