Column: Wat zal normalisatie in het Fries betekenen?

Wat zal normalisatie in het Fries betekenen?Zondag staat de uitwedstrijd tegen Heerenveen op het programma, een derby volgens velen. Wat de afstand betreft klopt dat. Wat de spanning betreft bij Heerenveen óók. Want hoe meer de dag van de wedstrijd nadert, hoe meer beperkingen er worden opgelegd. Het is zo langzamerhand één van de minst leuke awaydays en dat gevoel hebben steeds meer FC-supporters.

Eerst even de hand in eigen boezem. Ja, het ging vorig jaar mis bij het uitvak door FC-supporters. Er werd een fakkel in het thuisvak gegooid, maar daar zijn de maatregelen tegen genomen en de boosdoeners kunnen dit jaar door opgelegde straffen niet meer mee. Wat mij echter stoort is de eenzijdige berichtgeving. Sc Heerenveen blijft maar roepen dat het allemaal van één kant kwam. Maar is dat zo?

Van welke club was de steward die zelfs een knuppel van een agent afpakte en op Groningen-supporters insloeg (en even later gewoon weer in het stadion werkzaam was alsof er niets aan de hand was)? Wie hield er slechts vier van de acht poortjes open, zodat sommige supporters pas tegen de rust in het uitvak waren? Wie zorgden ervoor dat supporters in de kooi voor de tourniquets als ratten in de val zaten omdat achter hen een heel groot kettingslot op het hek was gezet? Niemand kon meer voor of achteruit. Wat als er paniek was uitgebroken? Vorig jaar was al voor de wedstrijd duidelijk dat sc Heerenveen maar op één ding uit was: liefst geen of zo weinig mogelijk Groningers meer met de auto naar Heerenveen laten komen.

Dat werd in het vooroverleg dit jaar ook duidelijk. Men noemt het overleg, maar het is een eenzijdig dictaat. Maximaal honderd auto’s, de rest met verplichte buscombi. Er was geen millimeter ruimte om de vervoersregeling wat ruimer te krijgen. Overigens krijgen Sparta-supporters dezelfde beperkingen opgelegd, dus het zit blijkbaar allemaal wat diep in Heerenveen.

Door de maatregelen worden onze supporters bovendien nog op kosten gejaagd ook. Als je met eigen vervoer gaat, kost een kaartje 9 euro. Met de buscombi ben je 32 euro kwijt. Een gezin met twee kinderen had dus in de auto kunnen stappen en was 36 euro kwijt geweest, plus wat brandstofkosten voor eigen rekening. Door de nieuwe regels mogen ze ineens 128 euro aftikken.

En niet alleen voor de doorsnee supporter lopen de kosten op. Zo vroeger de ultras van FC Groningen zich in aanloop naar de wedstrijd van zondag af of ze een sfeeractie konden houden. Dat mocht, zij het beperkt. Ze zijn ermee aan de slag gegaan, hebben meer dan duizend euro geïnvesteerd en ja, je raadt het al: opeens wordt de sfeeractie een week voor de wedstrijd óók verboden. Een simpele megafoon? Verboden. Er mag helemaal geen sfeeractie meer komen. Want stel je voor, sfeer bij een derby.

Wat sc Heerenveen elke wedstrijd wel verwacht, is dat de tegenpartij een soort respect toont door zich in een rij op te stellen voor hun Friese volkslied. Maar waarom eigenlijk? Wordt er een interland gespeeld, of is dat wat zij verstaan onder sfeeractie? Wat ons betreft moeten we dat dan ook maar afschaffen. En laat ze dan maar praten over gebrek aan respect. So what? Ze kaatsen toch zo graag in Friesland? Dan kunnen ze ook een keer een bal terug verwachten als je gasten zo behandelt.

Desondanks is het uitvak bijna uitverkocht en dat doet goed. Een Groninger laat zich blijkbaar niet door een papierwinkel aan regels afstoppen. Heb je nog geen kaart, koop die dan alsnog. Het is belangrijk dat het elftal zo veel mogelijk steun krijgt tijdens de wedstrijd. En laten we dat op de enige juiste manier doen, zodat men zich op het gemeentehuis in Heerenveen maandag achter de oren krabt dat ze wel heel veel maatschappelijk geld hebben verkwanseld en zichzelf aardig belachelijk hebben gemaakt.
Misschien wordt dan op het kantoor van sc Heerenveen ook eens beseft dat normalisatie ook in het Friese woordenboek best opgenomen kan worden.

En oh ja. Heerenveen-fans die dit lezen en vrezen voor nog strengere maatregelen in ons stadion: wij zullen uiteraard pleiten dat jullie volgend jaar op 10 april gewoon met vrij vervoer naar Groningen kunnen komen. En keurig worden ontvangen met een kopje koffie en een koek, uiteraard.

John de Jonge