Boeren-Box omarmt de Tonny van Leeuwen-trofee

Twee jaar geleden heeft de Supportersvereniging de Tonny van Leeuwen-trofee nieuw leven ingeblazen, een initiatief van SV-lid Martijn Schokkenbroek. De Tonny van Leeuwen-trofee is uiteraard vernoemd naar Tonny van Leeuwen, de legendarische keeper van GVAV, de voorloper van FC Groningen. De Boeren-Box, de agrarische skybox binnen FC Groningen, vindt dit initiatief erg mooi en heeft besloten de trofee-uitreiking te ondersteunen.

Van Leeuwen kwam in 1963 over van Sparta naar Groningen en haalde in zijn tijd in Groningen zelfs het Nederlands elftal. In het seizoen 1970-1971 hoefde hij in een heel seizoen slechts 7 tegendoelpunten incasseren. Hiervoor kreeg hij de prijs van minst gepasseerde keeper van het betaalde voetbal. Op 14 juni 1971 vertrok Van Leeuwen samen met zijn vrouw naar Rotterdam om daar zijn prijs op te halen: een beeldje en 1000 gulden. Hij besloot de geldprijs met zijn teammakkers te delen.

Na een feestelijke uitreiking ging hij zijn onheil tegemoet. Hoewel er voor hem en zijn vrouw een hotelkamer was gereserveerd in het Hilton, besloten ze terug naar huis te rijden. In de vroege ochtend belandde één der beste Nederlandse keepers ooit met zijn auto op de verkeerde weghelft en botste frontaal tegen een vrachtwagen. Tonny van Leeuwen was op slag dood en zijn vrouw Geri overleefde de klap. Op 19 juni 1971 werd de doelman, onder toeziend oog van duizenden belangstellenden, begraven op het kerkhof in zijn woonplaats Peize. Hij speelde uiteindelijk 261 officiële wedstrijden voor GVAV.

Na zijn dood nam FC Groningen het initiatief om de trofee voor de minst gepasseerde
keeper de Tonny van Leeuwen-trofee te noemen. Al snel werd dit overgenomen door
het tijdschrift Voetbal International. De eerste winnaar werd FC Twente-doelman Piet Schrijvers. De laatste uitreiking van de vond plaats in augustus 1987 (over het seizoen 1986-1987), toen PSV-goalie Hans van Breukelen voor de tweede keer op rij de trofee in ontvangst mocht nemen. Daarna werd de gehele opzet rondom de minst gepasseerde keeper in het betaalde voetbal drastisch gewijzigd.

Herinvoering Tonny van Leeuwen-trofee
In de winter van 2016 presenteerde Martijn Schokkenbroek zijn plannen over de herinvoering van de Tonny van Leeuwen-trofee aan het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen. Met veel enthousiasme werd het plan aangenomen en kon men aan de slag. De geschiedenis werd nageplozen, de rechten werden overgedragen aan de Supportersvereniging, er werd een reglement opgesteld, persberichten werden verzonden en ga zo maar door. Tot slot werd er contact gezocht met Jan Mennega van het Dagblad van het Noorden, die enthousiast reageerde en aangaf dat het Dagblad als mediapartner wilde optreden. Sinds 25 januari 2017 wordt de complete ranglijst om de Tonny van Leeuwen-trofee elke woensdag in de krant gepubliceerd.

Boeren-Box
De Boeren-Box vindt het initiatief van de herinvoering van deze trofee eveneens prachtig en heeft besloten dit initiatief te ondersteunen. Hierdoor blijft het mogelijk een stukje geschiedenis van onze mooie club in ere te houden. Dankzij de samenwerking zal op korte termijn de winnaar van het seizoen 2018-2019, toenmalig PSV-doelman Jeroen Zoet, zijn beeldje in ontvangst kunnen nemen.

De Supportersvereniging zal op deze website met enige regelmaat de stand publiceren over het seizoen 2019-2020. Op dit moment leidt oud-FC Groningen-keeper Marco Bizot van AZ.