Column: Wie pakt de handschoen op?

Ik ben bedrijfseconomisch geschoold. Dan leer je onder meer dat het als bedrijf of organisatie goed is te weten wat de wensen van je klanten zijn. Want daar moet je op inspelen wil je het financieel redden. Dit geldt op zowel de korte als lange termijn. Daarom verbaas ik me al tijden over de bedrijfstak Betaald Voetbal. Als er ergens niet naar de wensen van hun klanten gekeken wordt is het door de betaalde voetbalclubs en de KNVB. Sterker, er worden juist beslissingen genomen die er volledig tegen in gaan. Met als gevolg dat je overal steeds legere stadions krijgt en weerstand tegen veel beslissingen. Een paar voorbeelden.

Het tv-contract met Fox. In 2012 kocht Fox de uitzendrechten van de eredivisie voor ongeveer 1 miljard euro. Een gigantisch bedrag, maar wel voor 12 jaar. Dus gemiddeld 80 miljoen per jaar, voor de hele eredivisie. Je kunt er jaarlijks nog geen Virgil van Dijk mee kopen. Maar erger nog, er zijn ook zaken afgesproken die stadionbezoekers helemaal niet willen (lees: klanten). Voorwaarden van Fox waren o.a. meer verschillende aanvangstijden. Volgend seizoen ook de zondag 20.00 uur er bij. Wil de eredivisie iets aanpassen, moet Fox of gecompenseerd worden, of men krijgt minder geld. Contract is contract. Als stadionbezoeker schelden we vaak op Fox, maar zij doen dit vanuit bedrijfseconomisch perspectief prima. Het zijn de clubs, verenigd in de ECV, die toen dit contract hebben afgesloten. Met veel maatregelen (bv ook het goedkope abonnement van Fox) waardoor stadions steeds leger worden. Willen de clubs dat de Europese clubs later in het bekertoernooi instromen? Twee rechtstreekse degradanten? Prima, contractbreuk, maar als ze als wisselgeld op zondag 20.00 uur gaan spelen, dan gaat Fox wel akkoord. Een reden dat dit contract voor de klanten van de clubs zo slecht is, is dat die klanten nooit naar hun mening is gevraagd. Of om mee te denken over consequenties. De beslissingen worden genomen door clubdirecteuren die vaak, als ze niet directeur van een club zouden zijn, nooit in dat stadion zouden zitten. En dat is prima. Maar informeer je dan wel goed. En doe dat bij je belangrijkste doelgroep, je klanten (lees: supporters).

Collectief straffen. In al hun wijsheid hebben de clubs afgesproken dat als uiterste straf bij het afsteken van pyro een collectieve straf opgelegd kan worden. In de vorm van het leeg houden van een heel vak of tribune. Op deze manier worden veel onschuldige supporters gestraft. Zij kopen een seizoenkaart en mogen, terwijl ze niks gedaan hebben, er niet in. Krijgen zelfs geen geld terug en mogen ook niet op een ander vak plaats nemen, op straffe van een stadionverbod. Bij FC Groningen dreigt dit nu al voor de 2e keer. Het gevolg is dat ieder weldenkende supporter in Nederland eigenlijk helemaal geen seizoenkaart meer moet kopen. Want het kan zo maar zijn dat je gestraft wordt voor iets wat je niet gedaan hebt. Kost de clubs klanten. Maar nog veel erger, dit is een straf wat de clubs zelf hebben bedacht en morgen ook zelf weer kunnen afschaffen. Ze jagen met collectief straffen willen en wetens onschuldige mensen uit hun stadion! En waarom? Men denkt dat het wel stopt door dit soort straffen. Fout gedacht, maar dat hadden supporters ze ook wel van te voren kunnen vertellen àls de clubs met hen (lees: klanten) hadden gesproken, voor iets te beslissen.

In de bedrijfseconomie leer je ook dat je moet bijsturen als iets niet goed gaat. Daarvoor wil ik graag de ECV en KNVB een gratis tip even. Gebruik de boetes die opgelegd en betaald worden (waarvan overigens de hoogte ook door jullie zelf bepaald worden) voor een nieuw experiment van 3 jaar. Maak jaarlijks een voldoende gedeelte ervan over aan het Landelijk Supporterscollectief zodat zij twee mensen in dienst kunnen nemen die aansluiten bij vergaderingen van clubs en KNVB. En ook bij overleggen met Justitie en burgemeesters etc. Die vergaderingen vinden vaak overdag plaats en voorzitters van Supportersverenigingen doen dit bijna allemaal vrijwillig naast hun gewone baan. Met het bedrag komt ruimte om mee te vergaderen en praten. De voordelen? Men hoort ook argumenten van de andere kant, samen kun je veel beter beslissen en bovendien creëer je veel meer draagvlak. En als je beter naar de wensen van je klanten luistert, volgt dat geld ook wel. Bij deze een handschoen, aan de clubs hem op te pakken.

John de Jonge