Oproep: Samen gaan we het doen!

De campingweek zit erop en daarmee bijna alle acties in het kader van ‘Laat ons weer eens juichen’. Wát een prachtige week was het, maar eigenlijk zijn alle acties wat ons betreft geslaagd. Acties vanuit de SV, vanuit de club, samen, individuele supporters, sponsoren of supportersgroepen: we hebben allemaal laten zien hoe trots we toch eigenlijk op onze club zijn. En dat, wanneer die het moeilijk heeft, wij er met z’n allen voor zorgen dat die club overeind blijft.

Wat ons betreft is die saamhorigheid iets wat in deze waardeloze tijd naar boven is gekomen. Er ontstond echt iets tussen club, supporters en sponsoren. De ellende heeft ook verbonden. Wat ook heel duidelijk is geworden, is dat het voetbal niet zonder publiek kan. Zonder mensen op tribune die sfeer maken, zingen en emoties tonen, wordt het een soort computerspelletje en is de sport wat ons betreft ten dode opgeschreven.

Naar voetbal gaan is een sociaal gebeuren, je vrienden zien of die onbekende man voor je,
die er al tien jaar zit. Het biertje, samen juichen of tieren. Een historische awayday met veel lol samen. Als voetbalsupporter hebben we met meer regeltjes dan waar ook in de maatschappij te maken. Heel soms terecht, maar vaak volkomen overbodig. Laten clubs, KNVB en lokale driehoeken dat nu ook in gaan zien. Behandel ons als gasten, want zonder ons is er namelijk in de toekomst geen bedrijfstak betaald voetbal, zo zijn we overtuigd.

Maar voorlopig zitten we nog met de coronamaatregelen. Een enorm vraagstuk voor onze club. Hoe verdeel je de weinige plekken in het stadion zo goed mogelijk, zodat zo veel mogelijk mensen naar een wedstrijd kunnen? Een enorme worsteling waarbij de club werkelijk alles doet wat ze kan. Dagenlang wordt hieraan gewerkt, waarbij je ook te maken hebt met de grenzen van de automatisering. Ze zullen het nooit voor iedereen goed gaan doen, want onder de 13.000 seizoenkaarthouders zijn zo net veel verschillende meningen over hoe het zou moeten.

Maar laten we één ding concluderen: dit is ook niet waar de club voor heeft gekozen. Corona is de club overkomen. Dat is de reden dat de club deze moeilijke keuzes moet maken. Wij hebben de afgelopen maanden gemerkt dan onze FC zich veel bescheidener naar zijn achterban heeft opgesteld dan menig andere club. Ze wilden in eerste instantie geen geld vragen voor een kaartje tegen Heracles en Zwolle, op aandrang van de SV hebben ze dat wel gedaan. Omdat de club enorme kosten maakt, om wel mensen toe te kunnen laten. Want het makkelijkste was geweest het stadion leeg te houden. Om de club zo veel mogelijk te helpen vragen wij jullie ook om de vragenlijst in te vullen die FC Groningen vandaag naar iedereen heeft gemaild.

Ook wat betreft compensatie voor komend seizoen was de club naar onze mening veel te bescheiden. Veel clubs verkopen seizoenkaarten waarbij je nu al aangeeft dat je ook afziet van compensatie voor komend seizoen. Dat geeft clubs in ieder geval een stukje zekerheid in onzekere tijden. Heel veel supporters hebben bij die clubs aangegeven komend seizoen geen compensatie te willen. Want hun club kan niets aan de corona doen en men wil in de toekomst toch naar hun club blijven gaan. Zoals clubs zien dat ze niet zonder ons kunnen, zien wij denk ik ook dat wij niet zonder onze club kunnen.

Een leven zonder FC Groningen – sc Heerenveen of een awayday naar FC Utrecht in het vooruitzicht is wel erg saai. FC Groningen heeft alleen om het afzien van compensatie gevraagd voor afgelopen seizoen. Daar is massaal door supporters en sponsoren gebruik van gemaakt. De club vond dat ze al zo veel van supporters vroegen, dat ze dit niet koppelden aan komend seizoen. Wij roepen de club echter op om een pagina op hun website te bouwen met een knop waarmee supporters kunnen aangeven ook voor komend seizoen alvast van compensatie af te zien.

Weg met de valse bescheidenheid. Laten we heel duidelijk laten zien hoe trots we op onze regio en club zijn: we roepen seizoenkaarthouders en sponsoren allemaal op massaal gebruik van te maken van die knop. Samen gaan we het doen!

Het Bestuur van de SV FC Groningen