Column: blijf gezond en wees geduldig

Ik schrijf deze column een paar dagen nadat bekend is geworden dat we voorlopig weer niet naar het stadion kunnen. Nieuws dat toch wel hard is aangekomen, want FC Groningen had alles perfect voor elkaar qua coronamaatregelen. Die werden getest bij een paar oefenwedstrijden en uitstekend doorgevoerd bij de thuiswedstrijd tegen PSV. Volgens mij was het wedstrijdbezoek een stuk veiliger dan een bezoek aan een bouwmarkt of een zaterdagmiddagwandeling door de Herestraat. De medewerkers van de club hebben keihard aan gewerkt om het stadion coronaproof te krijgen.

Dat het stadion de komende door de nieuwe maatregelen alsnog niet toegankelijk is voor fans, heeft voor zowel de club als de SV (in mindere mate) grote gevolgen. De club wordt financieel hard geraakt. Ten opzichte van een normale begroting verliest de club bij wedstrijden zonder publiek zo’n 400.000 euro per wedstrijd aan derving van horeca-omzet en losse kaartverkoop. Via allerlei regelingen wordt wel een deel daarvan gecompenseerd, maar lang niet alles. En onze club staat er financieel al niet zo goed voor. Weeg het als directie dan maar eens af: wel een bepaalde speler voor een à twee miljoen kopen of op safe spelen en het geld voor de zekerheid in de zak houden. Want niemand weet hoe lang het coronavirus blijft ronddwalen.

Wat mij betreft ga ik voor de laatste optie. In deze tijden maakt het mij niet uit of we zevende of vijftiende worden. Dit seizoen financieel overleven en niet degraderen is het allerbelangrijkste. Zodat we na de coronatijd nog een gezonde club hebben en mogelijk een voorsprong op onze concurrenten bij een nieuwe start. Dan maar meer inzetten op de talentvolle jeugd die we hebben. Dit betekent wel dat we als supporters geduld moeten hebben. En daartoe roep ik dan ook op. Een geheel nieuwe achterhoede vormen kost tijd, patronen moeten ingeslepen worden. Te Wierik, Memisevic, Zeefuik en Warmerdam hadden ook tijd nodig en die vervang je niet zomaar. En onze jonkies spelen soms fris voetbal, maar dat houden ze niet elke wedstrijd negentig minuten vol. Die moeten zich nog ontwikkelen. Het is anders voetballen in FC Groningen onder 19 dan in de Eredivisie. Geef spelers, staf en directie dus de tijd, de toekomst is belangrijker. Want na corona willen we toch ook weer naar onze club?

Dan de SV zelf. Dit seizoen stevenen wij ook op een verlies af. Want een dicht supportershome levert niets op. Wij waren ver om in samenwerking met Jumbo rond iedere thuiswedstrijd voor en na de wedstrijd in een soort restaurantvorm leden te ontvangen, inclusief een arrangement met eten en drinken. Om wat geld te verdienen, maar veel belangrijker, binding met jullie te houden en toch iets te kunnen bieden in deze vervelende tijden. Helaas kan dit nu voorlopig ook niet, maar we zullen het opstarten zodra het weer kan. Wel hebben we besloten dit jaar, net als anders, vier edities van d’Olle Grieze uit te brengen en de seizoengids te verspreiden onder onze leden. Financieel hebben we gelukkig een buffer om dit te kunnen blijven doen. Maar voor ons is het ook belangrijk dat jullie ons blijven steunen. Juist omdat we zo groot zijn, hebben we die buffer kunnen opbouwen en kunnen we – op het supportershome na, – ‘gewoon’ doordraaien.

We hopen jullie snel weer te kunnen zien in het stadion of in het supportershome. Tot die tijd geldt het belangrijkste: blijf alsjeblieft gezond!

John de Jonge
Voorzitter SV FC Groningen